Spring naar inhoud

Arno F1

12 februari, 2011

De Arno is een in Nederland gemaakte Formule 1 auto. De auto is gemaakt door Arno van Dijk, die jaren werkzaam was in de Duitse auto-industrie o.a. bij Porsche. In Nederland had Van Dijk een benzinestation en bouwde hij zelf Formule V renwagens. In het najaar van 1972 startte hij in Breda een F1 project op. Van Dijk maakte zelf houten mallen waarin de auto werd opgezet. Voor het chassis werd er gebruik gemaakt van ribben uit heel dun staalplaat, bekleed met aluminium. De vele verbindingen bestonden uit lijm in combinatie met klinkwerk. Koni leverde de schokbrekers en als versnellingsbak diende een omgebouwde ZF-transmissie. Verder verzorgde Van Boven uit Gorkum het polyesterwerk en werd het gietwerk door Hans Vissers gedaan. Gijs van Beusekom verrichte hand- en spandiensten en had contact met de Engelse toeleveranciers. Als tijdelijke oplossing werd door Jan van Straaten zijn Ford-motor uit zijn Lotus monoposto gehaald. En in de Arno F1 gemonteerd. Tijdens een uitzending van Studio Sport presenteerde Van Dijk zijn plannen: de eerste Nederlandse Grand Prix Racer. Tijdens de Trophy of the Dunes op Zandvoort 1973 presenteerde hij de Arno F1 wagen. Door de montage van een Ford GT-40 motor met Tecalemite Jackson benzine-inspuiting, was er nog sprake van een F5000 wagen, maar het plan was om er een Tecno V8 of V12 in te hangen in samenwerking met de Italiaan Pederzani van de firma Tecno, die in Bologna een daarvoor geschikte achtcilindermotor zou bouwen. Helaas werd die motor nooit gemaakt. Eind 1973, kwam de Arno weer even in de schijnwerpers, tijdens de Jochen Rindt tentoonstelling. De auto werd toen gelinkt aan Alfa-Romeo en een deelname aan de Spaanse Grand Prix van 1974 met Peter van Zwan als rijder. Tot deze Grand Prix start is het nooit gekomen. Al met al heeft Arno van Dijk zo’n FL. 60.000,- in dit project gestoken. Er was nog een project waar Arno van Dijk zich mee bezig hield Het Le Mans 1975 project, met een 2-liter Arno-Cosworth, met rijders Manfred Mohr en Han Akersloot. Alleen kwam dit ook niet verder dan het prototype stadium.

Copyright Jordy Bernat

 

From → Coureurs

Geef een reactie

Plaats een reactie